起初,他們把魔掌伸向共產黨人,我沒有說話,因為我不是共產黨員;
接著,他們把魔掌伸向猶太人,我沒有說話,因為我不是猶太人;
然後,他們把魔掌伸向貿易工會,我沒有說話,因為我不是貿易工會主義者;
再來,他們把魔掌伸向舊教徒,我仍沒有說話,因為我是一個新教徒。
最後,他們將魔掌伸向了我,這時,已經沒有人站起來為我說話了。

In Germany they came first for the Communists and I didn't speak up because I
wasn't a Communist.
Then they came for the Jews and I didn't speak up because I wasn't a Jew.
Then they came for the trade unionists and I didn't speak up because I wasn't
a trade unionist.
Then they came for the Catholics and I didn't speak up because I was a
Protestant.
Then they came for me--and by that time no one was left to speak up.

Martin Niemöller 1892-1984.
arrow
arrow
    全站熱搜

    timeboy 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()